Skal Danmark så i den finale?

Selv om det er dagen derpå for deltagerne i den første semifinale fra Rotterdam, så er det altså også tid til den anden semifinale i årgang 2021. Programmet er som det plejer med generalprøve onsdag eftermiddag, juryfinale onsdag aften, familieshow torsdag eftermidag og selvfølgelig det store TV-show torsdag aften, hvor stemmerne bliver lagt sammen og de ti finalebilletter bliver uddelt. 

Hollandsk TV har igen dækket op med et fint show, der selvsagt ligner udtrykket fra det vi så i aftes. 


Første bidrag på scenen er San Marinos Senhit, der endelig bliver ledsaget af Flo Rida. Det har hele tiden hængt i luften, at han måske kom, og ved prøverne i dag stod det endeligt klar. Det var ret imponerende at se ham indtage scenen uden forudgående prøver. ‘Adrenalina’ er et stærkt åbningsnummer, og med blandet andet de gode justeringer af masken i starten af nummeret, er jeg ret sikker på, at vi for tredje gang nogensinde kommer til at se San Marino i en eurovisionfinale.


Estlands Uku Suviste synger virkelig godt, og det er et stramt og sikker look han præsenterer. Jeg kan godt lide sangen, og han fortjener simpelhen en finaleplads. Men jeg tror bare, at han er glemt inden vi har været gennem aftenens 19 bidrag og stemmerne skal fordeles. Så ingen finaleplads til Estland i år.


Tjekkiet er tredje land på scenen, og det er absolut en kandidat til aftenens sidste plads. Jeg har fornemmelsen af, at Benny Cristo slet ikke har lyst til at være på og at han ikke prøver på at komme i finalen. Under juryfinalen var der lidt mere energi hos ham, men jeg tror bare slet ikke det er nok.


Grækenland har et ret specielt show, hvor en grøn væg spiller den store rolle. Røg på scenen drillede i eftermiddag, men i aften under juryfinalen sad den lige i skabet. Hun synger virkelig godt og selv om der er god hjælpen fra backing-båndet, så er dette en virkelig fin levering fra Grækenland, der kommer til at sejle direkt i den finale.


I aftes hed sangen fra Slovenien ‘Amen’ og det gør Østrigs også i den anden semifinale. Vincent har en absolut god vokal og det er en god sang. Østrig kan godt komme i finalen, men det vil blive på det yderste mandat, og dermed kan det lige så godt bliver en tidlig returbillet til Wien.


Polen leverer en skuffende performance. Det er et ligegyldigt bidrag og med en dårlig vokal kandiderer dette også til en bundplacering. 


Det kan godt være der er professionelle folk som Kirkerov bag bidraget fra Moldova, men det er stadig en overraskende lukket koreografi, og man keder sig ret hurtigt. Samtidig er det altid farligt, hvis holdet ser meget lille ud på scenen. Vokalen var ret off under juryfinalen, så selv den store hjælp fra backing-bånden kunne ikke redde Natalia. Jeg tror ikke Moldova kommer i finalen.


Coronaen har ramt det islandske team. Et af de seks medlemmer i gruppen er testet positiv og derfor kommer Daði og Gagnamagnið ikke på scenen live. Vi må nøjes med optagelsen fra den anden prøve. Den version sidder til gengæld lige i skabet. Jeg er vældig begejstret for det runde keyboard i stil med Rumæniens i 2014, og grafikken på skærmene der leder tankerne hen på den gode gamle Commodore 64. Det er helt vidunderlig.


Det er utrolig ærgerligt, at vi ikke må opleve gruppen live. Jeg tror dog ikke, det vil komme til at påvirke resultatet negativt. Island kommer til at få en topplacering i denne semifinale, og en top ti placering i finalen må være indenfor rækkevidde. 


Serbiens Hurrican leverer et rigtigt power-nummer. De ser blændende ud, og det er en meget stærk performance. De brænder godt igennem på skærmen. Vokal er udmærket, og det kan meget vel blive til en finaleplads, men jeg har dem alligevel i måske-gruppen, hvor fem bidrag reelt skal kæmpe om de sidste fire finalebilletter.


Georgiens Tornike leverer en ret ligegyldig performance. Han virker ikke meget til stede i dag. Jeg kan ikke se for mig, at det skulle blive til en finalebillet til Georgien. Hans vokal var bedre under juryfinalen end under prøven i eftermiddag, men jeg tror ikke på, at det er nok.


Albanien leverer til gengæld en rigtig fin vokal. Hun har en rigtig power performance. Hun virker dog utrolig lille på den store scene. Samtidig er det underligt, at man kan høre et kæmpe kort og kun se Anxhela. Jeg tror Albaniens finalebillet er på vippen.


Portugals bidrag er vokset på mig under prøverne. Jeg synes ikke det gør noget for oplevelsen af bidraget, at det bliver sunget på engelsk. Det er en rigtig stærk sang med en fin historie.


Jeg er helt sikker på, at Bulgarien og Finland går direkte i finalen. Bulgarien har et fint udtryk og en super stærk vokal. Finlands rock er der bare plads til, og det bliver leveret så overbevisende med kæmpe energi, at der ikke kan stilles spørgsmål ved den kvalifikation.


For Letland bliver det desværre en hurtig exit i år. Jeg forstår ikke Samantas ‘The moon is rising’, og jeg synes det er ret usammenhængende. Hvorfor skal hendes kor have grønne visir? Et bidrag som det her er en af grundene til at mange ikke gider hele Eurovision. Beklager Letland, det er bare en ommer.


Schweiz er en af favoritterne til at vinde denne semifinale og til en top fem placering på lørdag. Sangen er virkelig dejlig og Gjon er utrolig dygtig. Til gengæld er jeg ikke stor fan af den underlige staging, og de alt for mange klip mellem kameraerne. Jeg frygter, at det kan ødelagt chancerne for en topplacering.


Sidste land er selvfølgelig Danmark. Fyr og Flamme udstråler tydeligt, at de er glad for at være med. Og så vil de selvsagt gerne i finalen. Jeg tror egentlig ikke det er så ødelæggende for de danske chancer, at vi vælger at synge på dansk. Det der kommer til at afgøre vores videre færd er til gengæld om man har lyst til en fest, og om man er til retro 80’er fest. 


I Danmark har vi en opfattelse af, at det hele var bedst i 1980’erne hvor Kirsten og Søren eller Birthe Kjær dominerede Grand Prix scenen. Det er bare ikke det samme billede, man har i alle andre lande, derfor er det ikke sikkert, at man vil tage lige godt imod vores ‘Øve os på hinanden’.


Men men men, jeg tror nu alligevel Fyr og Flamme sikrer en finalebillet til Danmark. Det kan godt være det bliver på et af de yderste mandater, men pyt med det. Bare det, at vi er med på lørdag gør det hele 50 % sjovere.


De sikre finalister:

San Marino, Grækenland, Island, Bulgarien, Finland og Schweiz


Dem på vippen:

Serbien, Albanien, Portugal og Danmark


Dermed har jeg Østrig på den utaknemmelige 11. plads. Men igen Østrig kan også skifte plads med et af landene på vippen. 


Det skal bliver spændende om det er mine danske briller, der gør, at jeg har Fyr og Flamme i finalen. Det ved vi i morgen aften, ved 23-tiden.


Jeg glæder mig - Happy Eurovision!

Comments