Shalom - og godnat

Turen mod Tel Aviv gik via Istanbul, en fin og smidig rejse. Det var et kæmpe fly og slet ikke fyldt. Godt nok havde jeg fornøjelse af en mærkværdig ildelugtende sidekammerat fra Bali på denne første del af turen.

Ved indflyvningen til Tyrkiets største by var jeg ret fokuseret på at kigge ud og nyde synet af al lys. Jeg sad nærmest oppe i vinduet, da en telefon blev kilet ind mellem mig og ruden. Jeg blev forskrækket og veg tilbage i sædet for at gøre plads for, at sidemanden fra sin gangplads kunne tage sit billede. Det viste sig dog, at det var et længere videoprojekt, han havde i tankerne. Så jeg måtte sidde helt tilbage i sædet, mens han forevigede en lang indflyvning. Det gav mig så muligheden for at konstatere, at han ikke kun var svedig, men at noget i hans mund kunne være i forrådnelse. 



Optrinet på den første del af turen var dog intet at regne for det gedemarked, der udspillede sig mod Tel Aviv. Det var en blandet selskab med oldinge på vej mod det hellige land, storfamilier med weekendplaner, turister på afveje og ungdom på vej mod festbyen. Jeg vil tro, at jeg ikke var den eneste med destination Eurovision. 

Er det ikke utroligt, hvor mange mindre kufferter, poser, pakke og håndtasker man kan medbringe på et fly for at slippe for at betale for en sædvanlig baggage. Det var den tanke jeg sad med, da rækken foran mig blev læsset med far, mor og to børn. Et støjende selskab, der med vold og magt skulle have alt op i hakkehylden, koste hvad det ville af urolighed, skubben og masen. De fyldte hvad der svarende til tre rækkes bagageplads. 

Jeg nåede derfor at frygte for den søvn, jeg trængte til. Men til min glæde faldt de straks i søvn, og jeg kunne så tilfreds konstatere, at de snorkede mindre end ham med mobiltelefonen og den dårlige ånde. 

På flyet gled tankerne hen på et par af de skønne bidrag, der har været i ESC gennem tiden, der handler om flyrejser. Storbritanniens bidrag fra 2007 eller Irland fra 1984. Begge bidrag kan du høre her:

Eurovision 2007 - Scooch med 'Flying the flag'



Eurovision 1984 - Linda Martin ' Terminal 3'



En lang flyrejse sluttede heldigvis med en nem indrejse i Tel Aviv. En taxatur senere kunne jeg klokken 04 om morgenen endelig ramme en hovedpude. 

Mon ikke fires søvn vil gøre godt inden prøverne for mit vedkommende starter i morgen.

Comments