Ædrueligt Eurovision




Altså det er jo ikke forbi vi normalt er berusede dag og nat når vi fester med Eurovison, men en aften på Euroclub kan da indeholde en sjus eller to. Men sådan er det ikke i årgang 2021.


Dels er der ikke nogen Euroclub, en restaurant åben efter klokken 18 eller for den sags skyld en bar. Så hele den festlige del omkring denne musikfest er helt aflyst.


Samtidig kan man ikke nøjes med en pustetest for corona, hvis man har drukket alkohol indenfor 24 timer før test. Så man er utrolig frisk, når man hver morgen tjekker ind i Ahoy, for man får også sin nattesøvn, når alt lukker og slukker så tidligt.


Hvis jeg ikke havde været frisk allerede i morges, så blev jeg det i morges, da jeg skulle gennem dagens test. Damen bag glasruden fortalte frisk, at systemet med blæstetest ikke kører i dag. Så det bliver en anti-gel test, med den lange vatpind. Men virkelig lange vatpind!


Med en negativ test sat ind på min akkreditering var det tid til de seks finalesikre lande.


Italines Måneskin (og ja de hedder de altså) åbner balet med deres rockede San Remo vinder. Det her er virkelig godt og professionelt leveret. Gruppen har en fed udstråling og det er skønt at høre det italienske sprog igen. Vi får igen høje sko til en mandling sanger og neglelak. Jeg synes der er en del af det i år.


Herefter er det tid til Tysklands lalleglade bidrag. De har en fest. Det virker bare lettere barnligt, og jeg tror de skal være meget glade for, at de allerede er i finalen. Mon ikke det bliver endnu en bundplacering til vores naboer mod syd? 


Jeg undrer mig over den dansende hånd på scenen. Hvis de ville have en fuck-finger, så virker det underligt for mig, at de har taget et V-tegn.


Jendrik ser ud til at være en humørbombe ala Jedward, og jeg er vældig begejstret for, hvordan han kaster sin glimmer ukulele i luften, mens han klapper to gange inden han springer ud i at steppe. Altså Tyskland vil virkelig meget med den her sang, faktisk alt for meget.



Vores værter fra Holland er næste på scenen. Det er sket igen og igen, at værterne er kommet blandt de sidste i finalen, men det kommer ikke til at ske i år. Jeangu Macrooy leverer en fin performange. Det er simpelthen lækre tv-billeder. Holland er en af de få lande, der gør brug af den ekstra LED skærm, der kan rulles ned ved siden af catwalken. Den giver en fin dybde i billederne. Det her lyder som introen fra Løvernes Konge, og jeg kan virkelig godt lide det.


Bookmakerfavoritten fra Frankrig er herefter på scenen. De har årets mest simple set-up. Alligevel når de kun to gennemspilninger - en mindre end alle andre. Der må være kameravikler de ikke er tilfredse med for hverken lyset eller den manglende koreografi bliver der justeret det mindste på. Jeg har fornemmelse af, at Barbara Pravi lige har vist, hvordan man gør. Hvis Europa vil have en ballade i år, så bliver det Paris 2022. Det er virkelig i en klasse for sig. Voila!




Storbritannien kommer med noget helt helt andet. Store trompeter, der hænger ned fra loftet og ikke mindre end fire dansere med blæseinstrumenter. Jeg ved ikke, hvorfor landet med så stolte musiktraditioner ikke tager det her alvorligt mere. Ikke siden 2009 er det blevet til en top fem placering, og det er hele 24 år siden det sidst blev til sejr.


Spanien lukker og slukker de åbne prøver. Normalt er der stuvende fyldt med fans og journalister når det spanske bidrag har prøve, men intet er som det plejer i 2021. Jeg tror ikke vi var mere ned 15 på tilskuerpladserne, da Blas Cantó gav os sin ‘Voy a Quedarme’ for fuld udblæsning. Hans vokal lød fint i salen og det var en meget følsom performance.


Herefter lukker de åbne prøver. I morgen, søndag, er det pausedag og mandag er det tid til generalprøve om eftermiddagen. Mandag aften er det juryfinale og tirsdag åbner Ahoy så for hele familiens Europa.

Comments