Årets første Eurovision tømmermænd

 


Altså nej, man drikker stadig ikke i Rotterdam. Men mon alligevel ikke der er et par delegationer, der har lidt ondt i håret alligevel.


Jeg havde tippet ni ud af de ti finalister rigtigt. Israel havde jeg givet 11. pladsen, mens Kroatien netop sneg sig med. Der burde jeg have byttet om, selv om jeg faktisk synes at Kroatens popmelodi er en my bedre.


Hollandsk TV leverede en fin semifinale med nostalgi, grin, fine produktioner og kun et par enkelte stop, som man klarede at dække fint over. Men en ting er sikkert: Ukraine og Malta kommer ikke til at ligge lige efter hinanden igen. Det tager ganske enkelt mere end de tilladte 40 sekunder at fjerne et snelandskab og efterfølgende opstille et podie til Destiny og hendes fire dansere. Ved samtlige prøver har de haft behov for ekstra tid.


Det forlyder også fra Hollandsk tv, at der var en kamera der brød sammen umiddelbart inden det irske hold skulle på scenen, og det var derfor vi fik en lille pause på det tidspunkt. For den overnørdede, så der er en fejl i kameraføringen under det svenske bidrag, ca. et minut inde i nummeret kan man kun se grafikken og Tusse forsvinder helt. Men det er få sekunder og det har selvfølgelig ikke haft nogen indvirkning på resultatet. 


Sådan så det ud, da 16 blev til 10 i aftes:



Ved de efterfølgende pressemøder blev de ti nye finalister placeret således i finalen:


Første halvdel:

Israel, Rusland, Malta, Cypern og Belgien, 


Anden halvdel:

Norge, Aserbajdsjan, Litauen, Sverige og Ukraine, 


Hos bookmakerne ligger Italien fortsat i top til den endelige sejr på lørdag, mens Ukraine er rykket helt op som nummer fire, hvor de har overhalet Island. Overraskende nok er Cypern faldet lidt tilbage. Det ville jeg ikke have forventet efter den overbevisende performance vi så i aftes.


Om et par timer gælder det første prøve på anden semifinale. Jeg glæder mig til at kigge med.

Comments