Næste etape i version 2019

Vi er klar igen. Næste bjergetape skal køres og Danmark er sammen med stort set alle favoritterne klar til afgang. Så det bliver helt sikkert ikke kedeligt, hverken her i Tel Aviv eller hjemme i stuerne.



Vi har overværet den første generalprøve på det samlede show, og det er tydeligt, at der er niveauforskel sammenlignet med det vi så i aftes. Lad os bare sige, at med en vokal som Serhats i går, så kommer man ikke i finalen fra denne semifinale. 

Først ude er Armenien og Srbuk, der leverer et stærkt åbningsnummer i røg og damp. Det er ganske simpelt, men dramatisk. Jeg havde nok forventet mere, for det er en vældig stærk sang men hun står meget alene på den store scene, og det kan altså komme til at koste hende en finalebillet. 

Efter et par svage numre fra Irland og Moldova er det tid til up-tempo fra Schweiz. I parentes skal selvfølgelig bemærkes, at Moldovas bidrag er dansk komponeret, og de har sandtegneren vi så i Düsseldorf fra Ukraine med på scenen. Som Ukraines folk sagde efter 2011, så var der kun en sandtegner med for at fjerne fokus på det dårlig bidrag. Moldiva har lyttet til Ukraines råd. Men jeg tvivler på, at det er nok. Sådan så det ud i Düsseldorf:



Men tid til Schweiz. Det er et skønt nummer, og Luca leverer varen. Det virker som om han kan synge og danse samtidig. Jeg bliver i virkelig godt humør af hans energi og de dejlige dansetoner. Godt gået Schweiz og velkommen i finalen. 

Letland og Rumænien er fine bidrag før vores egen Leonora. Men jeg har ingen forventninger om, at de kan gøre sig gældende. 

Det danske bidrag er fint og der er en meget rar stemning på tv-billederne og i Arenaen de tre minutter. Skal jeg være ærlig, så føler jeg min mindre sikker på, den finalebillet end jeg gjorde før jeg så prøven. Det hele virker måske for simpelt. Leonora har en dog god kontakt til kameraet og en udmærket vokal, så det kan blive til en finalebillet men den er ikke så sikker, som jeg gerne ville være. 



Sverige følger og sikke en performance. John Lundvik er sikkerheden selv, og med de skønne gospelkor kan det kun blive smittende billeder og en top fem placering til Sverige – igen – i år. Virkelig godt gået. 

Østrig har et anonymt nummer som jeg ikke har nogen forventninger til. Kroaten fremstå stærkt trods deres englevinger. Det er en stensikker vokal. Det kan blive til finalbillet selv om det er en let og ret gammeldags stangvare de leverer. 

Malta er et af de bidrag, der har haft størst udfordringer under prøverne. Først var der en lille ekstra skærm, der skabte en intim stemning, så var skærmen væk, og i dag er den så tilbage igen. Jeg er ikke specielt begejstret for Maltas sang i år, men jeg synes den virker fint på scenen, hvor udtrykket skifter og dermed underbygger sangens titel. Finaleplads er bestemt en mulighed. 

Litauen drukner og bliver desværre kun en lille pause inden det virkelig går løs for Rusland, selv om jeg personlig er ret vild med Jurilus og hans 'Run with the Lions'. 

Ruslands Sergey er sikkerheden selv. Det her er bare sublimt leveret. Vokalen sidder i skabet og selv om showet måske nok bliver lidt meget, så er det også bare med til at sikre omtaler og gevaldigt gode billeder. Rusland kommer til at brage i top fem på lørdag. 

Albanien og Norge er for mig ret ordinære numre. Jeg ved, at Norge har en del opbakning i fankredsen, men interessen er dalet en del, og hos bookmakerne ligger Norge faktisk kun nummer 15 til en sejr. Det er hele fem placeringer dårligere end da vi startede prøverne her i Tel Aviv. 

Holland er bookmakernes favorit til sejren på lørdag. Det er en skøn sang og han leverer en fin om end ret indadvendt performance. Væk er en lampe på klaveret og nu bliver en lysende kugle sænket ned fra loftet. Det her er sikker gåsehud. Holland – tillykke! Det er en sikker forbedring I har lavet siden prøverne i lørdags. Det kan være årets vinder. 

Nordmakedonien er stærkt leveret. Sangen bygger tydeligt op og når koret sætter ind, løfter det sig til et nyt niveau. 

Aserbajdsjan lukker den stærke semifinale med et udstyrsstykke for udstyrets skyld. Jeg har svært ved at se sammenhængen og vokalen er ikke så stærk. Men en finalebillet skal det nok blive til. 

Der venter en sand gyser i aften om de yderste finalebilletter. Der er ingen tvivl om, at Holland, Rusland, Sverige og Schweiz går i finalen. Jeg vil forvente, at de får følgeskab af Malta, Kroatien, Nordmakedonien, Aserbajdsjan, Norge og Danmark. Men Armenien og Albanien kan også gøre sig gældende og gøre livet surt for bl.a. Leonora. 

Jeg håber den går for det danske hold. Men det bliver mere yderligt end jeg havde håbet på.

Happy Eurovision!

Comments