Israel - nu begynder alt det sjove...

Jamen er der ikke først Grand Prix om en god uge? Jo, jeg er sent på den, når jeg først nu har sat kursen mod ESC! Men nogle gang er det bare det, der kan lade sig gøre… Så kan man jo håber at EBU planlægger lidt bedre næste år. Sådan startede en samtale tidligere på dagen.




Nu er kursen så også udstukket og i morgen tidlig, så henter jeg min akkreditering og tjekker ind i ESC boblen til otte dages fokus på tre minutter af gangen. Det betyder jo så også, at det ikke er i år jeg får fulgt mange af de lange prøvedage men, at jeg må nøjes med seks shows og en enkelt dag med prøver. 

I år venter der en spændende konkurrence, hvor der ikke er nogen oplagt vinderkandidat. Det er altid det sjoveste, når det er uforudsigeligt. Så som sidste år, så ved jeg ikke, hvor turen går hen næste år. Det sikrer topunderholdning til alle os nørder, der nu kan tænke os at kloge på musik, smag og ligegyldigheder i en god uges tid. Det bliver absolut skønt. 

Inden jeg har set prøverne, så synes jeg pilen peger mod Rusland men skarpt forfulgt af hele fem andre bidrag: Holland, Italien, Island, Sverige og Schweiz. Holland er bookmakernes favorit, Italien har vundet OGAE afstemningen og er af virkelig høj kvalitet, Island har sit helt eget felt, og det er bidrag man husker med mange seerstemmer til følge. Sverige er igen i år bare gedigen velproduceret popmusik og endelig er Schweiz årets bedste partybidrag. 

Når jeg alligevel tror det bliver russiske Sergey, så er det fordi, han har en meget velskrevet sang, der bliver fremført med stor indlevelse, hans vokal er imponerende og showet noget særligt. Rusland vil bare så gerne vinde, så fiaskoen fra 2018 kan blive visket bort., så alle segl er sat. Jeg er helt sikker på, at Rusland vil få utrolig mange seerstemmer fra især Østeuropa. Samtidig tror jeg på, at juryen vil belønne den fine melodi og den imponerende vokal. 

Men, men… Meget kan ændre sig når først jeg har nørdet igennem og set Sergey på scenen i morgen.

Og så lige et klip fra den russiske prøve, som den så ud i tirsdags:


Comments