Nå, hvordan går det så?

Den kronologiske og lidt for lange…

Aserbajdsjan lægger ud med en Eurovision classic. Der er ikke sparet på noget og det virker effektivt. Men jeg har alligevel fornemmelse af, at dette kan bliver den første gang i deres ti årige ESC historie, hvor de ikke når finalen. Det her kunne nemt være glemt, når vi åbner for stemmerne. (Måske)

Første nordiske land på scenen er Island. Igen i år starter Island med ryggen til salen. Det har virket før, men i år er det bare ikke nok. Det her er for intetsigende, selv om han faktisk har udstråling, så er sangen bare ikke noget særligt. (Ude) Den samme skæbne tror jeg venter Albanien. Det bliver for skrigende, og jeg har ikke den store fidus til den slags seriøs opstyltet og selvhøjtidelig performance. (Ude)

Belgien kommer anderledes fint igennem på skærmen. Sennek står på den yderste catwalk og hun prøver at skabe intimitet. Finalen er hjemme, men jeg tror ikke hun gentager deres fine placering fra sidste år. (Finale)

Tjekkiets sanger har være plaget af skader efter den første prøve. Han er heldigvis på benene igen og han leverer varen. Det bliver med garanti til Tjekkiets bedste placering nogensinde. Tjekkiet har valgt at bruge et andet tv-format end showet generelt. Det er selvfølgelig også en måde at skille sig ud, og jeg tror faktisk det var vinderen under juryafstemningen i aftes. (Finale)

Litauens Ieva Zasimauskaité får tempoet ned igen. Jeg synes det virker gabende kedeligt. Bookmakerne sender Litauen videre på en ottende plads, men jeg tror nu desværre ikke det kommer til at gå så godt endda. (Ude)

Bookmakernes storfavorit fra Israel er første på scenen efter en lille reklamepause. Her er udstråling for alle pengene og skruet på alle knapper for fyrværkeri og sågar sæbebobler. Jeg tror faktisk der bobler en overraskelse her. Selvfølgelig når de finalen og top ti, men det bliver ikke Jerusalem eller Tel Aviv 2019. (Finale)

Hviderusland har købt den store pakke af mærkværdigheder. Hvem havde set en rejsende rose, bueskydning med blomster eller blomster ud af ryggen? Det er for meget og det bliver et nej tak. (Ude)

Estlands La Forza er også populær hos bookmakerne. Og ja, det er da en imponerende kjole. Men det er bare set før . Finalen er ikke i fare, men det bliver ikke til den fjerde plads i finalen mange tror. (Finale)

Bulgariens ide med fem sangere om noget, der lige så godt kunne være sunget af to er i min bog fjollet. Det bliver for unødvendigt rodet og mystisk. Jeg synes ikke vokalen var skarp under første show i går. Men de skal nok nå finalen, for det er en stærk sang. (Finale)

FYR Makedonien og Kroatien følger derefter med to småkedelige sange som jeg ikke har nogen forventninger til. Jeg forstår ikke, hvorfor sangerinden i Eye Cue smider kjolen, det virker for billigt. (Ude) (Ude)

Østrig har en stærk vokal og han virker meget sikker, når han lander sit rumskib midt på scenen. Bookmakerne har dette bidrag på en syvende plads i denne semifinale, sandsynligvis en passende placering. (Finale)

Grækenlands bidrag kunne lige så godt have været en del af showet for 25 år siden. Det er fint, det er effektivt og ikke noget særligt. Det eneste overraskende er, at hun har farvet sin hånd blå. Men kan det sikre en finaleplads? (Måske)

Finlands Sarah Aalto laver show før noget andet. Det er synd for sangen er så stærk, at det nemt kan drukne i roterende stole, trapper, fyrværkeri og mænd i uniform. Men jeg tror sangen bærer det hjem og sikrer Finland i finalen. (Finale)

Armenien har en light version af det bidrag, de havde med i København. Det kommer ikke rigtig nogen vegne. Han ser ret utilnærmelig ud, og jeg synes ikke det appellerer til mange stemmer. (Måske)

Schweiz har det altså svært i denne konkurrence. Der er en fin energi i bidraget, men jeg tror ikke på, at det skiller sig nok ud til at nå finalen, selv om hendes vokal er stærk og bidraget er vel staget. (Ude)

Jeg vil virkelig gerne have Irland i den finale. Det her er boyband lyttevenligt og jeg knus elsker det. Men hvem skulle dog stemme på det. Jeg håber, men tror det bliver på den sidste billet, hvis det lykkes. (Måske)

Cypern lukker showet med et brag! Hun er vokset hos bookmakerne, så hun nu ligger til af vinde første semifinale og enkelt steder til at vinde hele konkurrencen i år. Det tror jeg kan tilskrives fanhysteri… Hun går det godt, hun ser strålende ud på sin egen bimbo facon. Der er seerstemmer til hende, men juryen den kan hun altså ikke have vundet. (Finale)

Og hvem kommer så i den finale:

De sikre: Belgien, Tjekkiet, Israel, Estland, Bulgarien, Østrig, Cypern og Finland

Måske’erne: Aserbajdsjan, Armenien, Grækenland og Irland

Dem, der skal hjem: Island, Litauen, Schweiz, FYR Makedonien og Kroatien

Altså vil fire lande skulle kæmpe om de sidste to finalebilletter. Jeg håber det bliver Irland og Grækenland, der tager dem. Det bliver spændende, og jeg tror det er helt åbent.


Comments