En lange version af anden semifinale

Det er blev tidlig torsdag morgen i Lissabon og om få timer går det løs med den anden semifinale. Det er nu Norge, Sverige og ikke mindste Danmark skal vise, hvordan man gør. 

Norges Alexander Rybak lægger ud med sit ørehængende bidrag alla børne MGP. Stagingen minder om det vi så i den norske finale, og han kommer til at gøre det fint. Det her er bare ikke til at få ud af hovedet igen på den der lidt irriterende facon. Finalen er dog aldrig i fare, og bookmakerne har dette som en anden plads til den endelige sejr. (Finale)

Rumænien har til dato altid fået en finalebillet. Men hvis Aserbajdsjan kunne smutte i svinget i tirsdags, så kan det her også. Jeg synes det er en underlig performance med mannequindukker på stribe. The Humans gør det sådan set ok, men er det nok? (Måske)

Serbien har i år en mystisk fløjtespillende professor på scenen. Jeg er ikke sikker på, hvad han tilføjer det nummer. Der er en fin balkanstemning, men jeg tror ikke det er nok. (Ude)

San Marino, der i år har valgt at finde deres bidrag i Bratislava og valget er faldet på en komposition fra østrigske Zoë. Det er total sammensat og kunstigt og på trods af søde robotter på scenen, så har jeg ingen fidus til dette. (Ude)

Danmark er ude som nummer fem i aften. Og lad mig bare slå fast, at Danmark kommer i finalen. Rasmussen og co. gør det så fint, og der var kæmpe bifald i Arenaen i aftes. Han vinder ikke, men mindre kan også gøre det. (Finale)

Ruslands vulkan skal i aften vise, at det ikke er en selvfølge at nå finalen. Julias vokal har ikke været imponerende og den staging de har valgt er meget uheldig. Hvis det er, fordi vi ikke må se, at Julia sidder i rullestol, hun er placeret i toppen af et bjerg, så stop jer selv Rusland. Nu må Europa spænde ben for dette galskab. (Ude)

Moldovas bidrag med mange døre og et Benny Hill lignende show kommer ganske enkelt til at brage i finalen i aften. Bookmakerne tror på en tredje plads i år, og dårligere end det bliver det helt sikkert ikke. (Finale)

Holland har igen igen et country bidrag. Det er altså slet ikke min musikstil, men jeg kan godt høre der er kvaliteter. Jeg tror det bliver på vippen for Waylon i år, for det her har ikke de samme kvaliteter som hans bidrag i København. (Måske)

Australien er ret effektive igen i år. Finalebilletten er sikker, og så kan et par skæve dansetrin ikke ødelægge billedet. (Finale)

Georgien kan der imod godt begynde at pakke taskerne og fined hjem til Tbilisi… og begynde så at tage denne konkurrence alvorligt igen, for jeg vil altså gerne besøge dette land, inde det hele bliver for vestligt. (Ude)

Polen har en kopi af den norske performance fra Kiev, bare endnu mere effektiv. Det her kommer til at appellere bredt, så det er en sikker finalist. (Finale)

Malta har de seneste år haft svært ved at finde melodien i ESC. De vil så gerne gøre en god figur, og det har da også en skøn og effektiv staging igen i år. Men materialet fra den maltesiske finale var bare ikke så imponerende. Der er fire skærme på scenen og en enkelt danser. Det virker især på tv-billederne. Men er det mon nok? (Måske)

Ungarns hård rock, bare fødder og headbanging gør intet for mig. Men det er leveret med stor indlevelse (og usandsynlig meget fyrværkeri) og det kommer til at få en meget sikker finalebillet. (Finale)

Det siger vist det meste, at jeg ligge måtte spille sangen fra Letland igen inden jeg skulle skrive dette. Selv om jeg har set prøverne, og så bidraget på scenen i aftes igen, så var den helt glemt. Bookmakerne har Letland i finalen, men det har jeg svært ved at se, hvordan skulle ske. (Ude)

Sverige er sikkerheden selv med sin kopi af det vi så i Melodifestivalen. Benjamin Ingrosso er total professionel, og det er altså et seriøst bud på den endelige sejr på lørdag selv om de svenske fans slet ikke har det sådan. (Finale)

Montenegros balkanbasker kan et eller andet. Men selv om jeg er glad for musikstilen, så synes jeg ikke han kommer ud over scenekanten på trods af lyseblå glitterjakke. (Måske)

Slovenien leverer til gengæld en meget sikker performance. Selv om jeg synes dette er rodet og lange tre minutter, så vil der være stemmer til Slovenien og med denne fine placering i startrækkefølgen, så har de en chance. (Måske)

Sidste års værter fra Ukraine lukker og slukker med uhyggelig kontaktlinse, brændende trappe, mystisk klaver og gebrokken engelsk. Men kan man andet end elske dette cirkus? Det er indbegrebet af en ESC optræden vi ser fra Mélovin. Jeg er fan, stor fan, både af sangen og af hele denne performance. (Finale)

Sammenfattende så bør det gå sådan i aften:

Finale: Norge, Danmark, Moldova, Australien, Polen, Ungarn, Sverige og Ukraine

Måske: Rumænien, Serbien, Holland, Malta, Montenegro og Slovenien

Ude: San Marino, Rusland, Georgien og Letland

Der er altså reelt seks bidrag, der kæmper om de sidste to billetter til finalen. Jeg Tror det bliver Holland og Slovenien, der tager dem, men det er ret åbent.

Om få timer sker det… Husk at kigge og heppe med.

Comments