Det var så 2018

Der er gået lidt tid siden fanfaren i Lissabon og Israels sejr. Det var ikke overraskende, at Netta hævede pokalen, det var jo det, vi havde ventet i tiden op til finalen. Men allievel var mange nok lidt skuffede, da næste års rejsemål blev slået fast.

I en tid hvor #metoo har fyldt meget i mediebilledet, er det klar at budskabet også skulle nå Eurovision og historien blev godt solgt i Israels bidrag. Indpakningen om det lallende partyindslag og en sangerinde med stor udstråling var ikke til at overse. 

Jeg gør mig sjældent ud i tekstanalyser, men om det hele er helt så #metoo endda, synes jeg ikke står larmende klart. Men budskabet blev solgt af det israelske hold, og respekt for det. 

Det er efterhånden blevet sådan, at nogle år er det den dybe sang der vinder, som i 2017 og i 2015 og andre år er det den lallende poppasker under egentligt indhold. Jeg kunne nu godt have tænkt mig, at 2018 var blevet et år, hvor det det kunne kombineres. 

Der var bestemt andre fint indpakkede bidrag i år. Vores egen Rasmussen var en flot viking. Den historie blev også formidlet og forstået af seerne. At juryen var mere tilbageholdende var nok ikke så overraskende, men en niende plads er mere end godkendt. Så tillykke til DR og Rasmussen. 

Cypern blev hyppet de sidste dage inden finalen. Det var bestemt fortjent selv om jeg måske nok ikke købte det helt personligt. Men hun leverede varen, og det er kun de færreste kunstnere, der kan sparke så meget fra sig, som Eleni Foureira gjorde. Yderst professionelt, og hvis Cypern kan holde de takter de kommende år, så tror jeg der snart skal opføres en ny arena på de kanter, for så kommer vi snart alle forbi. 

I 2017 var det musikken der sejrede og den smukke følsomme melodi. I år blev noget helt andet… Om 2019 kommer til at gå Netta eller Salvador Sobral vejen, det skal det blive spændende at se. 

Nu er der dømt sommerpause. Eurovisionfreak.com trækker stikket for nogen tid – men vender tilbage når det er tid at se nærmere på, hvad vi kan forvente i Israel. Tak fordi du fulgte med på den portugisiske rejse og på gensyn snart.

Comments