Kom så Anja!

Det er blevet dagen, hvor Danmarks skæbne i Eurovision 2017 bliver afgjort. Anja skal op mod 17 andre bidrag i den anden semifinale her i Kiev. En langt hårdere og bedre semifinale end den vi havde i tirsdags.

Efter et skønt åbningsmedley med Eurovision-bidrag fremført af kor med to af årets værter og traditionelle ukrainske instrumenter, bliver det hurtigt alvor på den nervepirrende måde. 18 bidrag skal blive til 10 og kun syv af bidragene er i virkeligheden sikre på at komme med.

Serbien har en rigtig grandprix-classic med stor hvid kjole, letpåklædt dansker og er generelt meget schlagervenligt. Efter min mening er dette en 10. eller 11. plads i denne semifinale. Jeg tror dog en placering som bidrag nummer et i et stærkt fejl kan blive afgørende for den serbiske skæbne i år. (MÅSKE)

Østrig har fået det traditionelt så rædsælsfulde startnummer to. Det her er bare et så fint nummer, at jeg tror de overlever i konkurrencen. Godt humør, smuk iscenesættelse og et stort smil, tror jeg vil give adgang til finalen for denne Eurovision-basker. Godt gået Østrig – I synger jer højt på min personlige topliste. (SIKKER)

FYR Makedonien og Malta har to meget forskellige bidrag. Men desværre løfter hverken rytmerne fra Balkan eller disney-bidraget fra Malta sig til fra det middelmådige. (UDE)

Det er mange år siden vi sidst har haft en sangerinde der jodler i ESC. Det gør Rumænien noget ved. Tre minutter med smil, glimmerkanoen, kort rød kjole og syngmedvenlig pop af bedste Eurovision-skuffe. Det her bliver en fin placering fra telefonstemmerne til det altid så finalesikre land. (SIKKER)

Holland har om nogen styr på harmonierne. Det lyder skønt og bliver til en sikker finalekvalifikation til Holland i år. (SIKKER)

Så bliver det endelig tid for aftenens højdepunkt: DANMARK. Det er en usandsynlig sejrssikker fremførelse af det danske bidrag. Hvis denne stemme og det fine bidrag fra Anja ikke holder til en finaleplads, så vil jeg blive meget overrasket – og skuffet. Faktisk skriver Danmark eurovision-historie i aften, men konkurrencens længste fyrværkerier. (SIKKER)

Fra en luftballon bliver det tid til Irlands fine ballade. Personligt er jeg ret vild med dette nummer. Den meget unge sanger har en stor vokal, men han ser skræmt ud, og hvis han ikke får styr på nerverne, så er jeg bange for, at han ikke når sin finale. (MÅSKE)

San Marino er igen i år klar med Ralf Siegels kompositioner og Valerina ved mikrofonen. Og nej heller ikke en duet skal sikre finalebilletten til dette lille italienske land. Det her er 80’er stemning med det bliver aldrig rigtig interessant. (UDE)

Kroatien har et skizofrent pop møder opera bidrag. Der er blæs på stemmen, og det kan godt blive til en finalebillet. (MÅSKE). Det sidste nordiske land i år er Norge. Jeg synes desværre deres bidrag er for stille stående og mystisk i år, så det bliver til en middelplacering i et stærkt felt. Det her har sit publikum. Men lysende maske og stortromme tror jeg desværre bare ikke er nok i år. (MÅSKE)

Schweiz byder op i gul kjole på en gul trappe og med generelt meget lysende farver i et mindeværdigt lys. Selv om der sikkert er mange stemmer fra Tyskland og Østrig, så tror jeg ikke på, at dette kan sikre en topplacering til alpelandet. (UDE)

Hviderusland giver os en fin flyvetur med megen ”Hey” (har ikke talt efter men hørt, at der er mere end 140 gange hey) og fine lokale toner. Det her holder for mig, og de flyver direkte ind i finalen. (SIKKER)

En af de seriøse udfordrer til den endelige sejr er det store bidrag fra Bulgarien. Glimrende vokal til et fint bidrag og en flot scenografi. Det her er sikkert videre til på lørdag. (SIKKER) Her får de helt sikkert ikke selskab af årets måske dårligste bidrag: Litauen. Det her kan I ikke være bekendt Litauen, så vi siger alle i kor: Nej tak. (UDE)

Estland har et retrobidrag ala Modern Talking. Jeg håber de når finalen, men en sikker billet bliver det næppe selv om der er stor fanopbakning. (MÅSKE)

Vi lukker med Israels charme- og dansevenlige pop. Det bliver danset og skruet på alle tangent. Tak for det indslag Israel og velkommen til en sikker finalekvalifikation. (SIKKER)

Der er altså syv finalesikre bidrag: Østrig, Rumænien, Holland, Danmark, Hviderusland Bulgarien og Israel. De sidste tre pladser skal fordeles mellem Serbien, Ungarn, Irland, Kroatien, Norge og Estland. Her tror jeg desværre Norge, Irland og Serbien må sige farvel til konkurrencen for tidligt.

Endnu en spændende aften foran tv’et er lige om hjørnet. Kryds fingre for danske Anja. Sang nummer ni skal bare i finalen – og det kommer den!

Happy Eurovision!

Comments