JAAAAAHHHH – Danmark er i finalen

Ikke siden 2013 har Danmark kvalificeret sig til en finale. Nu er det en realitet, at vi er med i Kiev. Tillykke til Anja og resten af holdet – og ja tillykke til hele Grandprixdanmark. Vi må, nej vi skal, være stolte.

Erkendt: Selv om jeg var usvigelig sikker på, at Anja skulle i finalen, så var det alligevel med våde håndflader og en vis ængstelse, jeg kiggede på værterne, da de begyndte at offentliggøre vinderne. ’Lad os nu ikke få overraskelser i starten, så vi bliver usikre’, sagde min sidemand. Og det var da også sikre kort som Bulgarien, Hviderusland, Kroatien, Ungarn… Og så kom forløsningen. Som femte land, stor der Danmark på tavlen. En stor dag i dansk eurovisionhistorie.

De sidste pladser til finalen tilfaldt Israel, Rumænien, Norge, Holland og Østrig. Kun Norge var ikke på min forudsigelse, hvor jeg havde ønsket retro-pop ala Modern Talking fra Estland i stedet. Men sådan blev det ikke.

Tillykke de alle 20 finalister. Feltet er således komplet og ved den sædvanlige lodtræning, er det bestemt i hvilken halvdel det enkelte bidrag skal fremføres. Danmark har trukket første halvdel, hvor det nu er bestemt, at vi skal på scenen som nummer 10 lige mellem Portugal og Italien. De måske største favoritter.

Finalen er lige om hjørnet, og vi er nu på vej til den første generalprøve. Fest fortsætter!

Og så for nørderne: vi var også i finalen i 2014, men som værter var vi ikke gennem semifinalerne. 

Comments