Finaleklar - det er nu det gælder

Eurovision sover ikke i disse dage… Det er nu vinderen anno 2017 skal kåres og vi skal vide, hvor vi skal rejse hen næste år. Det bliver en utrolig spændende aften, for intet er sikkert.

Jeg så i går den første gennemspillede generalprøve, mens mine trætte ben blev skånet for juryfinalen. Så jeg håber andre danske fans råbte for mig også, da juryen skulle forstå, at netop dette bidrag skal bades i points. Men jeg har set det hele så mange gange, at jeg stadig vil kloge mig på resultatet.

Showet er i stor stil en hyldest til de tidligere ukrainske ESC-deltagere Ruslana, Verka og selvfølgelig Jamala. Det er et langt show – et virkelig langt show. Så der skal et par kander kaffe til i de fleste danske hjem. Igen i år starter vi med en flagparade, hvor alle deltagerne går gennem salen, og selvfølgelig ser Anja strålende ud, selv til en prøve, hvor salen er tom.

Favoritterne hos bookmakerne til at tage sejret 2017 er samlet i to grupper. Den første gruppe har de to storfavoritter Italien og Portugal med danske Anja i midten. Umiddelbart ser det ud til at være en dræber trekant, hvor Danmark bliver helt glemt. Men helt så slemt, tror jeg nu ikke det går.

Bookmakerne har virkelig travlt i dag. Storfavoritten fra Italien er ikke så stor en favorit mere, nu ligger de helt side om side med Portugal.

Italien har været storfavoritten fra den dag nummeret vandt i San Remo. Jeg er vild med det nummer, og det er Europa helt sikkert også. Italien bør tage stikket hjem i år, men de skal se sig over skulderen mod Portugal, for det bliver ikke nogen overlegen sejr.

Portugals lidt skæve bidrag vil helt sikkert høste mange stemmer. Det er lidt kejtet, men det holder altså på den der retro-facon. Bidraget er total tidsløst, og det har en ægthed som meget af det mere polerede pop slet ikke kan nå. Jeg tror han vandt den første semifinale, og han er også med i medaljekampen i finalen. Skal det blive Portugals første sejr i konkurrencen efter 49 forsøg siden deres debut i 1964 i København? Det er bestemt ikke umuligt.

Til gengæld er det altid helt umuligt at vurdere Danmarks chancer, når man er danske. Men Anja leverer hver gang, og jeg har svært ved at forstå, hvorfor vi er placeret i rækkefølgen som vi er, hvis det ikke er ensbetydende med, at vi har fået en meget fin placering i vores semifinale. Måske vi endda vandt den. Jeg tror ikke, vi vinder i aften, men vi får en rigtig fin placering. Top ti må være en mulighed.

Bulgarien er stadig med i kampen om den endelige sejr. Det her er en sikker performance og et meget moderne udtryk. Bulgarien vil tiltale mange, og det bliver helt sikker til en top placering, og sandsynligvis det bliver det bedste resultat for Bulgarien nogensinde.

Belgien og Sverige var på forhånd mellem favoritterne. Men jeg tror ikke på dem i medaljekampen. Belgien har skuffet fælt med en nervøs og udfordret vokal performance. Jeg tror ikke Sverige fik nogen særlig god placering i deres semifinale. For det svenske produktionsteam ville næppe turde placere Sverige så sent i showet, hvis det var tilfældet. Der er ikke er noget at sætte på Robins performance, men det er meget poleret. og det kan virke lettere kønsløs.

Årets dark horse må være Rumænien. Jeg er helt sikker på, at der er mange seerstemmer til glimmerkanoner, meget kort rød kjole, godt humør og jodle. De går sandsynligvis i top fem hos seerne, men der er altid en risiko for, at juryen har slagtet dem.

Bookmakerne har lige nu Portugal, Italien, Bulgarien, Belgien og Sverige i top fem. Jeg tror ikke på Belgien eller Sverige så højt på listen. Men tipper Rumænien og måske Danmark i det fine top fem selskab.

Jeg tror det bliver Italien eller Portugal, der skal kæmpe om sejren i aften. Med Italien som sejrsherre. Det bliver utrolig spændende. Nyd det for i morgen er det hele ovre for denne gang.

Happy Eurovision!

Comments