Sådan går det i aften

Der er år, hvor det er svært at forudsige resultatet – og så er der år, hvor det er ekstremt svært at forudsige resultatet. I år er den værste slags…

Langt de fleste af de gode bidrag er i år i den første semifinale, hvilket gør, at mange gode bidrag vil falde fra. I den anden semifinale er en lang række middelmådige bidrag, og derfor vil en række mindre gode bidrag finde vej fra den semifinale. Men nu gælder det kun den første semifinale. Og selv om det er svært, så skal det nu alligevel have et skud!

Der er fem bidrag jeg vil mene er sikre på en finalebillet, det er Ungarn, Armenien, Rusland, Tjekkiet og Cypern. Til gengæld er jeg ret sikker på, at San Marino og Montenegro ikke kvalificerer sig.

Dermed er der 11 lande der kæmper om de sidste fem finalepladser, og det kan blive meget tæt. Lad os se på dem et og et:

Finland er det fine åbningsnummer med godt humør, men jeg frygter de er glemt længe inden stemmerne skal tælles op. Det er sandsynligt, at dette bidrag kæmper med Malta om stemmerne og når Malta ligger sidst er jeg bange for, at de tager det længste strå – og det er måske nok også det bedste nummer af de to.

Grækenland og Aserbajdsjan er begge normalt sikre i finalen. Men jeg synes ikke deres prøver har været imponerende. Grækenland har virket rodet og Aserbajdsjan har været svag på vokalen. Jeg vil håbe de begge må tage tidligt hjem.

Moldova og Holland er begge fine sang, og der må være mange stemmer til den lethed de tilbyder. Jeg håber de kommer videre. Men de er ikke sikre.

Kroatien og Bosnien Hercegovina virker begge forvirrende. Jeg tror kun der er plads til en af dem, og valget falder på Kroatien. Ikke på grund af den skrækkelige kjole, men måske på trods af den.

Estland og Island er begge mellem mine personlige favoritter, men jeg frygter at de drukner. Islands show minder om Ruslands, bare i en light version. Men den må og skal i finalen. Jeg er til gengæld bange for, at Estland ikke rigtigt kommer ud over scenekanten, og jeg vil tro, at de kæmper med Østrig om det tiende og sidste mandat, og at Østrig tager finalepladsen på målstregen.

Sammenfattende, så bliver de ti finalister: Rusland, Armenien, Cypern, Tjekkiet, Ungarn, Kroaten, Malta, Holland, Island og Østrig. Men Estland på den irriterende 11. plads.

Om jeg får ret, det ved i aften ved 23-tiden. Husk at se med, det bliver helt sikkert spændende!

Glædelig grand prix!


Comments