Finaledag i Stockholm

Lad det være sagt med det samme: Det her bliver det vildeste show i lang tid!

Det er selvfølgelig ikke udelukkende gode sange i finalen, der er også et par døde sekvenser med ligegyldige numre i træk og det føles til tider lige lovlig meget af gammel vin på nye flasker. Men det holder alligevel hundrede procent! Der er så god stemning, udelukkende store smil og masser af store klassikere på vej til hele familien Europa.

Nå ja, og så bliver det jo sendt i US for første gang, og det markeres med en optræden, der ikke lige kommer til at blive glemt. Om hr. Timberlake bliver værd at se på på tv, det er vist umuligt at sige, for de tv-billeder der blev skudt af ham i aftes, var godt nok ikke imponerende. Men mon ikke han bliver instrueret ordentligt inden aftenens show.

Og hvem vinder så retten til at bruge i hundredevis af millioner på at slå dette svenske festfyrværkeri? Rusland! Så enkelt kan det siges. Han får selvfølgelig kamp, men han tager sejren, det tror jeg ikke, der kan være nogen tvivl om.

Men hvem er ellers med i kampen:

Australien har et fedt show, den tiltaler fans og det bliver helt sikkert en fest i salen. Det kunne være en fin vinderkandidat men jeg tror de må nøjes med en sølv medalje.

Fanfavoritten fra Frankrig er charmerende, tralle- og dansevenlig, men jeg tror ikke på, at den kan appellere bredt nok. Den har ikke det ekstra som Rusland har, og jeg tror derfor desværre ikke vi skal til Paris med ESC-festen næste år.

Ukraine tror jeg ikke på vil kunne tiltale den vestlige del af Europa og slet ikke tv-seerne. Skulle den sang floppe fælt og ende som nummer 15, så vil det ikke overraske mig, eller ødelægge min aften, for jeg synes ærlig talt ikke den er særlig god.

Dark horses kunne være Sverige og Armenien. Sverige får mange points fra Skandinavien og Frans har jo hjemmebanefordelen. Men mere end en femte plads tror jeg alligevel ikke det bliver til. Armenien er med sidste startnummer inde i kampen om en topplacering. Så mon ikke Aserbajdsjan i år må se sig slået med flere længder af arvefjenden.

Spændende skal det blive!

GLÆDELIG EUROVISION


Comments