Alvor igen i Stockholm

Det er blev tid til den anden semifinale og det er alvorens dag for Danmark. Skal det blive til finaledeltagelse for Lighthouse X eller ej? 

Efter den måske bedste åbning på en semifinale bliver der blændet op for 18 bidrag, der for hovedparten af sangene har et jævnt niveau. Derfor bliver det igen i aften meget tæt.

Lad det være sagt med det samme, at Australien er aftenens absolut bedst bidrag. De går i finalen med aftenens sejr.

Danmark klarer sig super fint på scenen, de giver den alt det de kan, deres vokaler var fine under juryfinalen, klippene var gode – ja alt var så godt som det kunne blive. Desværre er sangen bare helt ligegyldig. Selvfølgelig kan vi gå i finalen, for alt kan ske i Eurovision, men jeg tror bare ikke på det i år. Men håber selvfølgelig, at jeg tager gruelig fejl!

Australien vil få følgeskab Bulgarien og Ukraine selv om ingen af dem var fremragende på scenen i går. Til gengæld vra Litauen glimrende og FYR Makedonien brændte igennem. Irland har en lethed, der måske nok er ret tynd, men jeg tror alligevel han når finalen. Hviderusland har et middelmådigt materiale i år, men de er så stærke på scenen, at jeg må give dem en sikker plads til finalen.

I midtergruppen må de sidste tre finalepladser fordeles mellem Letland, Polen, Israel og Belgien. Polen er alene med deres musicaltema, og selv om det ikke altid har gjort sig godt i ESC, så tror jeg alligevel de kommer i finalen i år. Det samme gælder Israels ballade, der er fint og kraftfuldt.

Letland får den tiende finaleplads mens jeg sender Belgien ud i mørket på den kedelige 11. plads. Jeg tror primært Belgien tiltrækker børnestemmerne og de må være lagt i seng klokken 22.30 en torsdag aften. Letland har en god sang og personlig tiltaler den mig. Så må det vise sig, om han kan komme ud over scenekanten i aften. Det kneb nok lidt i aftes.

Det var så de – nu bliver det party… Selv om de danske drenge ikke når finalen. For de gør det jo så godt som de kan.

Glædelig eurovision!


Comments