Dagen derpå i København

De første 16 bidrag er nu blev til ti, og det er tid til at lade op til den anden semifinale. Men først, lad os se på resultatet fra i aftes.

De ti bidrag til finalen er de seks bidrag, jeg havde klassificeret som sikre: Sverige, Armenien, Rusland, Ukraine, Aserbajdsjan og Ungarn. Holland og Montenegro havde jeg også peget på, mens jeg ikke havde turdet håbe på San Marino. Island havde jeg dømt helt ude. Desværre blev der ikke plads til Portugal og Estland i finalen, selv om stemningen i salen var helt i top under netop disse bidrag.

Jeg tør god vove pelsen og gætte på, at Sverige vandt semifinalen mens Moldova tog sidste pladsen. Det forlyder fra EBU, at der kun var tre points mellem plads nummer ti og 12. Så det skal blive spændende at se resultatet når det offentligøres på søndag.

Efter tv-kameraerne var slukket blev der trukket lod om, hvor bidragene skal placeres i rækkefølgen lørdag. Her blev Armenien, Sverige, Island, Aserbajdsjan, Ukraine og Montenegro placeret i den første del af finalen mens Ungarn, Rusland, Holland og San Marino skal med i finalens sidste del.

Dermed er flere af favoritterne til at tage den endelige sejr, blevet frataget den fordel det er at ligge sidst i showet. Nu kender vi ikke den endelige præsentationsrækkefølge, men jeg vil mene, at det væsentligt har reduceret Armeniens og Sveriges vindermuligheder.

Pilen peger nu på Ungarn, Storbritannien, Spanien og måske Holland lige frem har en chance. Det skal blive spændende over de næste dage at se, hvordan bookmakerne tilpasser deres forudsigelser. Den umiddelbare reaktion ovenpå fest i går er, at Sverige nu har overhalet Armenien som favorit.

Nu gælder semifinale nummer to. Eurovisionfreak.com er så klar! 



Comments